Βαβδινό Συγκρότημα

Ο Βάβδος μέσα στη πορεία των αιώνων που έζησε παρουσίασε μια έντονη λαϊκή έκφραση μέσα από τα τραγούδια που τραγούδησε και χόρεψε. Την αξία των δημοτικών τραγουδιών του Βάβδου την είχαν αναγνωρίσει και οι κάτοικοι των γειτονικών χωριών και αρκετοί απ' αυτούς πήγαιναν στο Βάβδο στις γιορτές και στα πανηγύρια για να ακούσουν τα μελωδικά Βαβδινά τραγούδια.
Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμιά ολοκληρωμένη και συστηματική καταγραφή όλων των Βαβδινών τραγουδιών (στίχος και μουσική).
Με τα Βαβδινά τραγούδια ασχολήθηκε παλιότερα ο καθηγητής Γιάννης Παπαγεράκης παρουσιάζοντας από τα Χρονικά της Χαλκιδικής τραγούδια του Βάβδου (τ. 19-20, Θεσσαλονίκη 1970 κ.ά.), και αργότερα ο δάσκαλος Βασίλης Παπαργυρίου (1983-86) που σε μια σημαντική προσπάθεια κατέγραψε περί τα 40 τραγούδια του Βάβδου και της περιοχής, τα οποία με την Βαβδινή Χορωδία της Ένωσης Βαβδινών Θεσσαλονίκης και την Βαβδινή Ορχήστρα ηχογραφήθηκαν και διασώθηκαν. (Κυκλοφορούν σε κασέτες, που όποιος θέλει μπορεί να τις προμηθευτεί από την Ένωση Βαβδινών).
Κατά την περίοδο 1991-92 η μουσικολόγος Αφεντούλη Μαρούσα, στην διπλωματική της εργασία, ασχολήθηκε με τα τραγούδια του Βάβδου, με την μουσικο-ποιητική ανάλυση περίπου 20 τραγουδιών (τραγούδια της αγάπης, ιστορικά, σατιρικά, μοιρολόγια, παραλογές, του γάμου).
Για την ολοκληρωμένη έρευνα διάσωσης και καταγραφής όλων των Βαβδινών τραγουδιών παρουσιάζονται μεγάλα προβλήματα στην συγκέντρωση υλικού και στη σωστή απόδοση σε στίχο και μουσική, γιατί με τον καιρό οι μνήμες εξασθενούν, οι άνθρωποι φεύγουν, τα έθιμα ατονούν, τα τραγούδια ξεχνιούνται.
Βέβαια τα τραγούδια τα πιο πολλά δεν έχουν συγκεκριμένο τόπο, ούτε σύνορα, και τραγουδιούνταν σε μια ευρύτερη περιοχή του κάθε χωριού, αφού στα πανηγύρια και τις γιορτές παρουσιάζονταν μετακινήσεις του πληθυσμού και οι επιρροές ήταν αναπόφευκτες. Επίσης υπάρχουν πολλές παραλλαγές και στη μουσική και στον στίχο για το ίδιο τραγούδι που παρατηρούνται από περιοχή σε περιοχή.
Τα τραγούδια του Βάβδου, όπως και των άλλων περιοχών, μπορεί να τα ταξινομήσει κανείς σε διάφορες κατηγορίες. Έτσι έχουμε τα Αη-βασιλιάτικα τραγούδια, της κούνιας, τα τσαΐρια, τα αποκριάτικα, τα νανουρίσματα, τα ερωτικά (της αγάπης), τα μοιρολόγια, τα κλέφτικα, τα ιστορικά, τα διηγηματικά, τις παραλογές, του γάμου, τα σατυρικά κ.ά.
Σήμερα παρά τα χρόνια που πέρασαν πολλά παλιά τραγούδια, σε γιορτές και πανηγύρια, τραγουδιούνται και χορεύονται στο Βάβδο και από τους νεό¬τερους ακόμα κι αυτό οφείλεται στο ότι μερικές παραδόσεις κρατήθηκαν και διαδόθηκαν στις επόμενες γενιές, όπως και στον σημαντικό ρόλο που έπαιξε η Βαβδινή Ορχήστρα, που έμεινε κοντά σ' αυτά τα τραγούδια και τα πέρασε με αγάπη και στις νέες γενιές.
Οι Βαβδινοί οργανοπαίχτες από πολύ παλιά, όπως και σε άλλα πολλά χωριά, σχημάτιζαν κομπανίες δύο-τρεις μαζί (κλαρίνο, βιολί, λαούτο) και έπαιζαν σε πανηγύρια, γάμους, γιορτές στο Βάβδο και στα γύρω χωριά. Τότε κάθε τόπος εί¬χε τους δικούς του οργανοπαίχτες.
Στο Βάβδο υπήρξαν κατά καιρούς πολλές τέτοιες μικρές ορχήστρες (κομπανίες) ακόμα από προπολεμικά, που συνέχισαν και αργότερα και μ' αυτές χόρεψαν και γλέντησαν γενιές και γενιές.
Τα όργανα που μάθαιναν ήταν παραδοσιακά (κλαρίνο, βιολί, λαούτο, ούτι, γκάιντα, ντέφι κλπ) και πολλές φορές τα κατασκεύαζαν μόνοι τους, οι ίδιοι οι οργανοπαίχτες.
Όλα τα χρόνια οι Βαβδινοί οργανοπαίχτες κάλυπταν τις μουσικές ανάγκες των Βαβδινών, που σαν γλεντζέδες είχαν πολλά γλέντια (πανηγύρια, αποκριές, γάμοι, αρραβώνες κ.ά.). Το 1960-62 που παρατηρήθηκε έντονο μεταναστευτικό κύμα, πολλοί Βαβδινοί μουσικοί με¬τανάστευσαν και έτσι παρατηρήθηκε έλλειψη Βαβδινών μουσικών. Βέβαια και οι παλιότεροι άρχισαν σιγά-σιγά να αποχω¬ρούν, όμως στη δεκαετία του '60 και 70 και μετά στη δεκαετία του '80 νέοι Βαβδινοί μουσικοί εμφανίζονται που παίζουν και παραδοσιακά αλλά και πιο σύγχρονα λαϊκά όργανα και δημιουργούν το 1982 την Βαβδινή Ορχήστρα, που κάλυψε και καλύπτει και μέχρι σήμερα όλες τις πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις του Βάβδου, των Συλλόγων των Βαβδινών μα και εμφανίσεις και σε αλλά μέρη. Συμμετείχε στις ηχογραφήσεις δημοτικών τραγουδιών του Βάβδου και της ευρύτερης περιοχής που έγιναν μέσω της Ένωσης Βαβδινών. Έγινε πολύ γνωστή και περιζήτητη, προέβαλε ένα δικό της ύφος και χρώμα στο δημοτικό και λαϊκό τραγούδι μέσα από χορούς, τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, τις εμφανίσεις σε μουσικά κέντρα και τις συναυλίες – αφιερώματα στο δημοτικό παραδοσιακό και λαϊκό τραγούδι. Από την μια η θέληση και οι μουσικές καταβολές και από την άλλη οι αξιοποιούμενες ευκαιρίες στις πολιτιστικές εκδηλώσεις που οργάνωσε ο Βάβδος και η Ένωση Βαβδινών Θεσσαλονίκης με συντονιστή στα πολιτιστικά τον Χρήστο Σ. Κουτσό, συνετέλεσαν ώστε με αρκετή δουλειά και μεράκι να εκφράζει μέσα από το ύφος της τον κάθε Βαβδινο και να τιμά, να διαφυλάττει, και να διαδίδει αυθεντικά τις μουσικές παραδόσεις του Βάβδου και της Χαλκιδικής.
Όλοι οι μουσικοί, και οι παλιότεροι και οι νεότεροι, τηρούν και σέβονται το ύφος το παραδοσιακό, γιατί έτσι νιώθουν και έτσι έχουν μάθει να ζουν, και προδίδουν με ευαισθησία χρώμα δημοτικό στα τραγούδια που αντικατοπτρίζει την ήσυχη και νηφάλια ζωή των Βαβδινών και την ηρεμία στον τρόπο διασκέδασης και έκφρασης.

Δημιουργήθηκε το 1982 από νέους Βαβδινούς μουσικούς. Ιδρυτικά μέλη της ορχήστρας:
1.     Στέργιος Καραδήμος (κλαρίνο)
2.     Μιχάλης Συροπλής (τουμπερλέκι, ντραμς, τραγούδι)
3.     Γιάννης Α. Φωτσεινός (τραγούδι)
4.     Γιάννης Παπαχρήστου (κιθάρα, μπουζούκι, ούτι, πιάνο)
5.     Νίκος Βιτλής (ακορντεόν, πλήκτρα)
6.     Χρήστος Κουτσός (μπουζούκι - λαούτο)

Τακτικές συμμετοχές
1.     Δημήτρης Β. Συροπλής (τουμπερλέκι, ντράμς)
2.     Χρήστος Αγραφιώτης (τραγούδι, ντράμς, τουμπερλέκι)

Συμμετοχές
1.     Κώστας Μάνιος (λαούτο, μπουζούκι)
2.     Κυπαρίσσης Μπουλάκης (τουμπερλέκι, μπουζούκι)

Συμμετοχές παλιών οργανοπαιχτών Βάβδου
1.     Αλέκος Νάιδος (βιολί)
2.     Κώστας Γιολδάσης (λαούτο)
3.     Μιλτιάδης Τυροβούζης (γκάιντα)

Σήμερα η Βαβδινή μουσική Ορχήστρα απαρτίζεται από τους:
1.     Στέργιος Καραδήμος (κλαρίνο)
2.     Μιχάλης Συροπλής (τουμπερλέκι, ντραμς, τραγούδι)
3.     Νίκος Βιτλής (ακορντεόν, πλήκτρα)
4.     Χρήστος Κουτσός (μπουζούκι – λαούτο)
5.     Χρήστος Αγραφιώτης (τραγούδι, ντράμς, τουμπερλέκι)
6.     Στέλιος Λαδάς( μπουζούκι)